A Grupo Capoeira Brasilt 1989-ben, a rabszolgaság eltörlésének századik évfordulója alkalmából alapította Mestre Boneco, Mestre Paulinho Sabia és Mestre Paulao Rio de Janeiroban. A csoport, mestereinek hírneve és tanításuk minősége miatt, nagyon gyorsan elterjedt egész Brazíliában. Szinte nincs is olyan nagyváros Brazíliában, ahol ne lenne jelen a GCB csoport valamelyik mestere, professzora vagy instruktora. Rio de Janeiroban Mestre Boneco és Mestre Paulinho Sabia tanítanak, Salvador de Bahiaban Mestre Jelon, Fortalezaban pedig Mestre Zebrinha irányítja a csoport munkáját. Brazílián kívül az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Hollandiában, Németországban, Svájcban, Franciaországban, Olaszországban,Nagy-Britanniában és persze Magyarországon is vannak GCB csoportok. A Grupo Capoeira Brasil célja, hogy terjessze és fejlessze művészetünket a capoeirát. A Grupo Capoeira Brasil tanítványai mesterektől egyenes ágon kapják a filozófiai és technikai tudást. A Csoportban megszerezhető legmagasabb övfokozat a fekete, ezzel is tisztelegve a zabadságharcos Zumbi dos Palmares és mindazon rabszolgák emléke előtt, akik kialakították és átadták nekünk a capoeira hagyományt.
Mestre Paulinho Sabia Mestre Boneco Mestre Paulao Ceará
Capoeira Magyarországon: Magyarországon Cabaça (Hrabovszky Ákos) honosította meg a capoeirát. Ő Spanyolországban játszott három évig. Miután hazaköltözött, újsághírdetés segítségével keresett capoeira iránt érdeklődőket. Hamarosan sikerült csoportot indítania a Molnár utcai Belvárosi Ifjúsági Centrumban, amelynek vezetősége segített neki, hogy elkezdhesse a tanítást. A kis csoport pár hónap alatt hatvanfősre bővült, a capoeira mellett Cabaca személyes bűverejének is köszönhetően. Miután ő visszautazott Spanyolországba, a csoportot Monitora Baxaria (Luciane Carneiro de Araujo), a Grupo Capoeira Brasil tanára kezdte oktatni. 2000 decemberében a tanítványok segítségével sikerült meghívni Professor Kel-t, így ő lett a magyarországi Grupo Capoeira Brasil vezetője. 2001 nyarán érkezett hozzánk a következő tanár: Monitora Pimenta. Majd egy éves munka után 2001 októberében megtartottuk az első Batizado e Troca de Cordas-t (beavatás és övcsere), ahol harmincnál is több capoeiristának sikerült övet szereznie. A Batizadot megtisztelte jelenlétével Mestre Zebrinha is, aki személyével garantálta hiteles fejlődésünket.
2002-ben a magyarországi csoport mestere Paulao Sales Neto, azaz Mestre Paulao Ceará lett. A Capoeira Brasil alapítójának segítségével rohamosan fejlődik csoportunk. Minden évben megrendeztük a Batizado-t, neves tanárok tartottak workshopokat és a magyar capoeiristák ellátogathattak számos capoeira központba, így Tilburgba, Párizsba, Nizzába, Darmstadtba, Fortalezaba is. A csoport tagjainak száma folyamatosan növekedett, 2005-re meghaladta a négyszáz főt. Míg első Batizadonkon 23, a 2004-es rendezvényen már 230 capoeirista lépett be a csoportba vagy cserélt övet.
A Magyarországon tanító tanárok (érkezési sorrendben): Instrutora Luciane, Instrutora Pimenta, Instrutora Tereza, Formando Marcelo, Professor Panaca.
A Grupo Capoeira Brasil egyike azon néhány jelentősebb csoportnak amelyek nemcsak gyakorolják, hanem fejlesztik is a capoeirát. Ez a "fejlesztés" nem előre tervezett folyamat, inkább capoeira magas szintű gyakorlásának következménye, esetleg elkerülhetetlen változtatásoknak a capoerába integrálása. Több ilyen változtatást mára már az egész capoeira közösség használ. Ilyen például a "guarda basa", ami nélkül lehetetlen lenne védekezni a váltott irányú, gyors egymásutánban indított meia lua-ák ellen. Vagy a híres "armada duplo", amit egy contra mester "talált fel" egy alkalommal mikor lábsöprést índítottak ellene, és csak egy ilyen reflexszerű furcsa szaltóval tudott kijönni a látszólag menthetetlen helyzetből. A GCB nemcsak technikájával, hanem névválasztásával és a brazil zászló logóban való használatával is divatot teremtett a capoeirában. A csoport színvonalát jelzi, hogy egy másik klubban szerzett magas fokozattal a GCB-be "átigazoló" capoeirista csak a legritkább esetben kapja meg az ott elért övfokozatát. Nem számít hány évet töltött el valaki a capoeira gyakorlásával ha capoeira brasilba kerül szinte az alapoktól újra kell építenie a tudását.
 |
Fehér: Az első öv, amellyel a capoeirista elkezdi az edzést. Az első batizádójáig használhatja, vagy akkor ha fegyelmi okok miatt elveszik ideiglenesen az övét. |
 |
citrom, citrom-fehér: Az alapmozdulatok használatának fejlődése. A második batizado innentől már "troca de corda" (övcsere) a tanulónak. A batizado szó csak az első öv megszerzésére vonatkozik. |
 |
Narancs- fehér, narancs: A gyakorló már érti a zenét, tud akrobatikus gyakorlatokat és hatásos rúgásokat. |
 |
Kék-piros: Már majdnem "érett" a gyakorló. Agilis, erős és uralni tudja a kört (roda). Ismeri az Angola és Regional ritmusait és játszik az összes hangszeren. |
 |
Kék: Az első instruktori fokozat, már önállóan taníthat. |
 |
Zöld: instrutor (ff), Instrutora (nő) csoportot felügyelhet. Tudása teljes a körben. |
 |
Lila: Professzor,Professora, aki bölcsen és részrehajlás nélkül irányítja a játékot. A capoeira minden részét képes tanítani. |
 |
Barna: fonetikusan: Formando (Contra Mestre ::: a GCB nem használja ezt a kifejezést. ebben a fomában - ellen mestret jelent-), azaz mesterjelölt. Technikai tudásának és viselkedésének, mint példának kell állnia minden tanítvány előtt. |
 |
Fekete: Formado. Hivatalosan, csak 10 évvel a fekete öv megszerzése után szólíthatják Mesternek. A fekete öv több, mint egy megszerezhető fokozat. Aki capoeira mester akar lenni, annak először legendává kell válnia! | 18 év alatt a következő fokozatokat kapják a tanulók: 1. citrom - fehér 2. narancs - fehér 3. kék - fehér 4. zöld - fehér 5. lila - fehér
Ezek a fokozatok nem feleltethetők meg a felnőtt övrendszerrel. A 18 év betöltésekor az edző saját belátása szerint dönti el, milyen övet ad a felnőtt övrendszerben a tanulónak.
A capoeira nélkülözhetetlen része a zene. Fő hangszere a berimbau, egy íj szerű ütős hangszer, amire egy tököt (cabaca) erősítenek. Tököt rögzítő madzag alá helyezik a kisújjat, majd azon egyensúllyozva, hol hozzáérintenek egy követ a húrra ütéskor, hol nem, néha pedig épphogy. Ez tulajdonképpen a három alap hang a berimbaón. Ezek kombinációjával változatos ritmusok játszhatóak rajta.
Hogy mennyire kifejező tud lenni, arra a legjobb példa a "cavalaria" ritmusa. Ezt akkor játszották, amikor észrevették, hogy a rendőrök le akarnak csapni rájuk. Bárki könnyen kitalálja magyarázat nélkül is, hogy mit utánoz ez a hangzás.
A berimbau "irányítja' a játékot. A rodába (körbe) való belépéskor a játékosok megérintik -a középső- berimbaót, keresztet vetnek, vagy rajzolnak maguk elé a földre, így kapnak áldást. Ebből is látszik mekkora szakrális tisztelet övezi ezt a hangszert. A berimbau ritmusait Toqe-knak nevezzük. Ezek a ritmusok határozzák meg a játékot. Saját ritmusa van a regionalnak, a benguelanak, vagy az iúnának a mesterek játékának. Egy-egy játékban a játékra jellemző taktikákat, stílust és technikákat szabad csak játszani.
A zene elkezdésének megvannak a maga szabályai. Manapság a cavalariával hívják össze a rodát. Mikor a játékosok beálltak szabályos kör formába, a berimbau nyitja a sort. Ezt követően lépnek be az atabaqe, a pandeiro, végül a taps. Csak ezután kezdik el az éneket. Az ének szólóval indul, amire az egész roda refrénnel felel. Az énekek a capoeiráról, brazil hősökről, vallásról, néhol szerelemről szólnak. Vannak olyan dalok amelyeket speciális alkalmakkor énekelnek. Ezért nem árt tisztában lenni, a dalok tartalmával. Elképzelhető például, hogy - a tartalom ismerete nélkül - egy sértő hangvételű dalt választunk, amikor vendégek vagyunk egy másik csoportnál.
A tapsnak is különböző formái, ütemei vannak. Mi a "paoma de Bimba" azaz Bimba "kezét" használjuk. (pam, pam, pam, szünet, pam,....)
A capoeira játékhoz szükséges zenekar felépítése: 1. berimbau VIOLA (kicsi) 2. berimbau MEDIO (közepes) 3. berimbau GUNGA (nagy) 4. atabaque (a konga afrikai őse) 5. pandero (csörgődob)
Ezt az írást egy brazil site-ról másoltam, talán egy kicsit megvilágítja, hogy milyen zenékre is pörgünk. Minden csoport saját szokásaihoz nigazította a zenéit, például a Capoeira Brasil tanulói a legritkább esetben angoláznak, mégis érdemes legalább névről ismerni a ritmusokat. Ja, és mindenki hozzon kinyithatós borotvát a Santa Mariahoz!
Tucano
Sao Bento Grande |
A Regional üteme. Használjuk bemutatókon, utcai rodákon, batizadokon és más rendezvényeken, a technikás játékban és arra is, hogy az akadémián teszteljék a tanítványok képességeit. |
Iúna |
A mesterek és professzorok játékának ritmusa. Ilyenkor a tanítványok és a közönség nem tapsol és nem énekel. Csak mestrek és mesterjelöltek játszhatnak. Haladók és instruktorok csak a mester engedélyével állhatnak be. |
Lamento |
Temetési zene a capoeirában. Csak mesterek temetésén használjuk. |
Amazonas |
Örömzene. Akkor használjuk, ha mesterek és tanítványaik érkeznek látogatóba. Batizadokon és találkozókon használják. |
Cavalaria |
Riadó. Akkor pengetik, ha valami veszélyes történik, például verekedés. Eredetileg arra szolgált, hogy riassza a játékosokat, amikor a rendőrség megérkezett, hiszen régen a capoeira gyakorlása tiltva volt. |
Santa Maria |
Ilyenkor a játékosok borotvát illesztettek a kéz vagy lábujjaik közé és így játszottak. Gyors ütem, de a játék nem lehetett túl erőszakos. |
Benguela |
:A leglassabb ütem, arra szolgált, hogy lehűtse a kedélyeket, ha túl erőszakossá vált a játék. Ma eredeti funkciója mellett is szoktuk játszani, ilyenkor csak a tökéletes technika megengedett. |
Maculele |
:Ez az ütem a Maculele tánc üteme. A maculele-t botokkal vagy dzsungelkésekkel táncoljuk. |
Idalina |
Lassú ütem, de a dobot erősen ütik, főleg különféle késes játékoknál használatos. |
Sao Bento Grande de Bimba |
: Mint a neve is mutatja a Regional alapítójának Bimbának az ütem változata, csak egy kicsit eltér az eredetitől. A Capoeira Regional Baiana himnusza. |
Samba de Roda |
A szamba capoeirás változatának zenéje. Általában a capoeira játék után táncolják, hogy lehűtsék a kedélyeket és, hogy a játékosok kipihenjék magukat. Ilyenkor a capoeirás bemutatja, hogy milyen jól táncol, milyen erotikusan tudja mozgatni a csípőjét és kitűnő lehetőség az ellenkező neműekkel való ismerkedésre. |
A többi ütem általában úgynevezett "díszítésre" szolgál. Például, amikor akrobatika van, vagy amikor még csak kialakul a kör. Legtöbbször ünnepélyes alkalmakkor használják őket. De átvezető zeneként is játszák, míg a capoeirások valamilyen bemutatót készítenek elő. A capoeirásoknak minden ismerniük kell. Az ütemek tökéletes előadásához zenekarban mindig szükség van a háromfajta berimbaóra (Gunga, Medio, Viola).
|